Wat komen we doen?
Onze aanpak is toepasbaar op alle situaties waarin de communicatie niet feilloos verloopt. We hebben geen standaardtrainingen; we bespreken met elke opdrachtgever eerst uitvoerig waar het knelpunt zit. Of dat nu is op het gebied van feedback geven, agressiehantering, inclusie op de werkvloer of integriteit.
Gemeente Zaanstad – afdeling Handhaving
De integriteitstraining kan ik elke organisatie aanraden. Erg leerzaam en interactief
De afdeling Handhaving huurde Voetlicht Trainingen in om het onderwerp Integriteit eens goed te belichten. Een ietwat stoffig onderwerp dat tot nu voornamelijk op papier bestond. Terwijl integriteit in de praktijk dagelijks vragen opriep. Wij speelden allerlei situaties na en faciliteerden een gesprek over de vraag: mag dit? Kan dit? Wij hebben niet de antwoorden, maar dagen de deelnemers uit met die antwoorden te komen.
De training beviel zo dat het team ons terugvroeg voor agressietraining. Hoe reageer je op mensen die zich agressief naar je gedragen? Hoe houd je je eigen emoties onder controle en zorg je ervoor dat je de-escaleert? Wij creëren een veilige situatie waarin we spelenderwijs laten zien en ervaren wat de beste aanpak is.
“Onze mensen hebben veel te maken met agressie op straat. Door de trainingen van Voetlicht Trainingen, zijn zij veel weerbaarder!”
Goed in gesprek
Door onze training kunnen deelnemers woorden geven aan kwesties. Ze zijn zich bewust van het grijze gebied en de gevolgen. Daardoor wordt de drempel verlaagd om met elkaar te bespreken waar de grenzen liggen.
“Collega’s moeten vaak ‘nee’ zeggen en ervaren dan dat het gesprek escaleert. Of ze beginnen te overtuigen met allemaal rationele argumenten. Waardoor beide partijen met een slecht gevoel blijven zitten. Kan dat anders?”
Dit was één van de vragen waar de collega’s van afdeling Directie bouwen en energie mee worstelden toen ze ons vroegen een basiscommunicatietraining te verzorgen binnen een leiderschapstraject.
Door de situatie in de wereld moest dit online, maar toch konden we op onze manier veel onderwerpen de revue laten passeren: oefenen met nee zeggen, feedback geven, coachingsgesprekken voeren en overtuigen.
Ministerie vaN
Binnenlandse Zaken
Collega’s moeten vaak ‘nee’ zeggen en ervaren dan dat het gesprek escaleert. Kan dat anders?
watch-e: verduurzaming huurwoningen
Zorgen onze medewerkers wel goed voor zichzelf? Kunnen we meer doen om uitval te voorkomen?
De collega’s van afdeling Operations krijgen regelmatig boze huurders aan de telefoon. Of tegenover zich. Dat vraagt veel van medewerkers.
Het gevoel van onmacht kan leiden tot stress en verzuim. Daarom vond hun leidinggevende het tijd voor een Emotie & Agressietraining.
De deelnemers zagen verschillende situaties voor zich waarin zij de regie kregen. En daarna mochten ze het zelf uitproberen. Na de training hoorden we dat de handvatten direct resultaat hadden opgeleverd in de praktijk. Begrenzen en meeveren op het juiste moment hielp om meer regie te krijgen op gesprekken.
De deelnemers voelden zich meer in kracht gezet en spraken zich uit over hun gevoel.